
70 procent af udvalget af mad og drikkevarer på årets Northsidefestival var økologisk. Det var en stigning fra 30 procent i 2013.
Tallet skal også ses i lyset af, at festivalens krav til leverandørerne var, at det økologiske mad skulle holde den samme pris som konventielt mad, kvaliteten skulle være lige så god og udbuddet det samme.
Der blev f.eks. langet 21.000 eksemplarer af en burger, der var opkaldt efter festivalen, over disken.
Tallet på de 70 procent kunne have været større, da det var svært at opdrive økologisk svine- og kyllingekød for festivalens boder og restauranter.
Leverandørerne levede op til krav
Foreningen bag festivalen startede med at stille som krav til leverandørerne, at de skulle levere mindst 30 procent af de varer, der skulle omsættes, i økologisk udgave. Leverandørerne tog godt imod kravet og kvitterede ved at nå op på de 70 procent.
Tuborg udviklede en speciel økologisk øl til festivalen, der blev solgt fra næsten alle udskænkningssteder. Der var brygget 44.000 liter af Tuborg Rå, der mange steder blev udsolgt allerede i løbet af lørdagen. Alle festivaldeltagerne drak i gennemsnit tre genstande af den nyudviklede øl.
En ekstra skalle
Festivalen vil fortsætte arbejdet med at sikre økologisk mad og ønsker fremover også at sikre, at flere lokale producenter bliver leverandør til musikarrangementet, ligesom der vil blive arbejdet på at undgå madspild.
Derudover vil festivalen fortsat samarbejde med fødevarestyrelsen og Økologisk Landsforening for f.eks. at sikre en bedre mærkning af de boder, der “giver den en ekstra skalle i forhold til bæredygtighed og økologi” – som det formuleres i en pressemeddelelse fra Northside.
Næste års Northsidefestival åbner fredag den 12. juli.
(Kraftigt redigeret pressemeddelelse fra Northside)