Flere skal op på jernhesten

Aarhus skal nu være med til at inspirere danskerne til at bruge cyklerne noget mere. Foto: Aarhusidag.
Aarhus skal nu være med til at inspirere danskerne til at bruge cyklerne noget mere. Foto: Aarhusidag.

En ny kampagne “Danmark Cykler Sammen” skal gennem samarbejde med og inspiration fra Aarhus Kommune få endnu flere danskere til at tage cyklen. Både for at sikre øget livskvalitet og bedre helbred.

Nordea-fonden er gået sammen med “Danmark Cykler Sammen” og har sikret den manglende finansiering for at gennemføre et projekt, der de næste tre år skal fremme cykling.

Danmark har en unik cykelkultur med en høj andel af cyklende borgere i alle aldre og fra alle samfundslag. Men samtidig er det ifølge tal fra Trafikministeriet en kendsgerning, at cykeltrafikken på landsplan er faldet med ti pct. fra 1990 til 2012.

Danskerne skal motiveres

Den udvikling skal et nyt projekt ’Danmark Cykler Sammen’ nu rette op på ved at motivere og inspirere danskerne til at tage cyklen til og fra arbejde, skole, fritid og indkøb. Kampagnen, der begynder til foråret og løber over tre år, kommer til at koste 11,4 millioner kr.

Nordea-fonden har netop sagt ja til at støtte projekt med 5,8 millioner kr.

”Danmark Cykler Sammen” gør det nemmere og sjovere at cykle sig til en sundere livsstil
i hverdagen. Kampagnen er forankret i et seriøst og erfarent partnerskab, hvor vi alle har et fælles mål om at øge danskernes livskvalitet og sundhed,” siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, som støtter aktiviteter, der fremmer gode liv inden for sundhed, motion, natur og kultur.

Aarhusianerne cykler meget

I Aarhus har cykeltrafikken udviklet sig mere positivt end på landsplan og er steget med 20 pct. de seneste 12 år. Alene i perioden fra 2010 til 2012 er cykeltrafikken i Aarhus steget med hele 12 pct., og Aarhus Kommune skal være med til at udvikle de initiativer, der skal bredes ud til hele landet samtidig med, at borgene i kommunen også får fordel af kampagnen.

”Aarhus Kommune er med i projektet, fordi vi gerne vil motivere endnu flere aarhusianere til en aktiv hverdag og give inspiration til, hvordan man kan finde plads til motion og cykling i en hektisk hverdag. Desuden betyder flere cyklister mindre trængsel på indfaldsvejene og mindre forurening af byens rum,” siger Bünyamin Simsek, rådmand for Teknik og Miljø.

Projektleder for Aarhus Cykelby, Pablo Celis, glæder sig over udsigterne til at kunne føre en sammenhængende kampagne de kommende tre år i Aarhus uden, at det kommunale budget bliver belastet.

”I Aarhus har vi allerede mange gode erfaringer fra vores cykelbyprojekt om, hvordan man kan få flere til at cykle, og det vil vi naturligvis gerne dele med andre byer i resten af Danmark,” siger han.

Hver tredje voksen inaktiv

Simon Rask, seniorprojektleder i Kræftens Bekæmpelse, håber at flere danskere vil vælge cyklen.

”Vi ved, hvor stor den sundhedsmæssige effekt er ved at cykle. Der er derfor ingen tvivl om, at de 30-40 pct. af alle voksne danskere, som i dag er inaktive, kan øge deres livskvalitet ved at cykle frem for at tage bilen,” fortæller han.

Simon Rask fremhæver undersøgelser, der viser, at cyklister har 30 pct. mindre risiko end bilister for at dø for tidligt.

Cykling sparer liv

Samtidig viser opgørelser, at fysisk inaktivitet hvert år koster samfundet omkring 4.500 dødsfald, 100.000 hospitalsindlæggelser og godt tre millioner fraværsdage.

”Det er af største vigtighed at bevæge sig i hverdagen, hvis man vil reducere risikoen for diabetes, hjertekarsygdomme og kræft. Forhåbentlig kan vi inspirere flere danskere til at sætte sig op på cyklerne, og det er dejligt, at vi er så mange organisationer med i denne væsentlige kampagne,” siger direktør i Kræftens Bekæmpelse, Leif Vestergaard Pedersen.

50 millioner flere cykelture

Formålet med kampagnen er:
– Der skal hvert år gennemføres 50 millioner flere cykelture, fordelt ud over hele landet.
– 40 pct. af alle voksne danskere kender kampagnen, når projektet slutter i 2017.
– 10.000 personer skal hvert år benytte digital cykel-coaching

Bag projektet står Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, Diabetesforeningen, Odense Kommune, Aarhus Kommune, Middelfart Kommune og Frederiksberg Kommune, Københavns Universitet og Danmarks Teknisk Universitet Transport.

Ud over Nordea-fondens 5,8 millioner kr. bidrager Vejdirektoratet med 4,5 millioner kr.

(Pressemeddelelse fra Trafik og Veje, Aarhus Kommune)