Lystrup Station bliver et centralt sted for brugerne af letbanen, når den åbner i 2017. Rejsende fra Djurslandssiden skal skifte tog i Lystrup, hvis de skal mod Lisbjerg og Skejby, skriver Aarhus Stifstidende.
Det er den stor succes, som Grenabanen har haft, siden der blev indsat nye tog for fire år siden og efter at banen er blevet renoveret, så der må køres stærkere, der allerede nu får letbaneselskabet til at ændre køreplan inden banen åbner.
I 2010 var der på et hverdagsdøgn 4.774 passagerer i gennemsnit på Grenaabanen, mens der i 2013 var 7.920 passagerer. Det svarer til en stigning på 66 procent på tre år, skriver Stiften.
Fire tog i timen i myldretiden
Oprindeligt var det meningen, at der i myldretiden skulle køre fire tog i timen igennem stationen i Lystrup – hver andet skulle køre på den gamle strækning ind til byen og hver andet skulle køre mod Lisbjerg og Skejby.
Eller sagt på en anden måde; der kommer til at køre op til 12 tog til og fra Lystrup Station i timen, når letbanen bliver åbnet – fire tog fra Djursland og otte tog ind mod Aarhus.
Nu er planen at alle togene skal køre på den gamle strækning og passagerer der f.eks. skal på arbejde på Skejby Sygehus, skal skifte tog i Lystrup.
Skiftet vil så tage tre minutter, hvorimod passagererne efter den tidligere plan, kunne komme til at vente i et kvarter, når de skifter.
Den gamle bane skulle fortsætte
Det var den tidligere Grenaa Kommune, der for en halv snes år siden støttede etableringen af letbanen på betingelse af, at der fortsat ville være trafik ind over Risskov, når letbanen bliver etableret.
Til gengæld er der formentlig nogle beboere tæt på banen i Risskov, der ikke er tilfredse med den øgede trafik. De arbejdede på at få strækningen fra Lystrup til Randersvej lukket helt, da etableringen af letbanen blev politisk godkendt. Nu kan de se frem til fire tog i timen i myldretiden fremover.
Læs artiklen i Århus Stiftstidende her