Hvis Aarhus Letbanes planer for fremtiden bliver til virkelighed kort tid efter åbningen i maj 2017, vil der i myldretiden om morgenen og om eftermiddagen køre op til 14 tog over Lystrupvej i Lystrup i timen, skriver JP Aarhus.
I forbindelsen med åbningen i maj 2017 vil der køre 10 tog over i timen, når det er myldretid – otte tog resten af dagen.
På Sønderskovvej vil der køre seks tog i timen i myldretiden, mens der vil køre fire tog i timen – som i dag – når letbanen åbner i 2017. Her arbejder Aarhus Letbane i midlertid også med, når der er passagerer til det, at udvide køreplanen med flere afgange til og fra Hornslet, så der er mulighed for at komme op på ti tog i timen.
Det vil betyde, at bommene vil være mere nede, og at bilisterne gennem byen må belave sig på, at de skal holde mere i kø – måske også selv om den tid jernbanebommene er nede bliver forkortet.
Bommene senere ned
Og det undersøger Aarhus Letbane i øjeblikket i samarbejde med Banedanmark og Aarhus Kommune. Håbet er at indføre et system, så banebommene f.eks. ikke går ned så lang tid før der kommer et tog, når letbanen åbner i maj 2017.
Desuden er det også en mulighed, at bommene bliver hævet mindst 30 sekunder i modsætning til i dag, hvor bilerne ofte må vente på, at først et tog kører ind på stationen og mens et andet kører ud, før bommene bliver hævet igen.
“De nye letbanetog er ikke så tunge, og så accelererer og bremser de hurtigere,” siger direktør for Aarhus Letbane Claus Rehfeld Moshøj til JP Aarhus.
“Derfor er det ikke nødvendigt, at bommene er nede i så lang tid, før togene kører ind på stationen, som de er i dag.”
Sikkerhed
Det er Trafikstyrelsen under Trafikministeriet, der afgør, om det er muligt at ændre den tid, som bommene er nede. Det er et spørgsmål om sikkerheden ved overkørslerne, der afgør det.
Læs artiklerne i JP Aarhus her: Lystrupborgere: Letbanen vil udløse trafikalt kaos
Broer eller tunneller vil blive for dyre
Du kan tilmelde dig Aarhusidag.dk – Lystrup på Facebook her.