Dansk Supermarked har overtaget Wupti.com

wuptiDansk Supermarked med hovedkvarter i Brabrand har købt netportalen Wupti.com af odenseselskabet 3C Retail, der ejes af finansmanden Niels Thorborg.

Dermed tager supermarkedskæden endnu et skridt ind i markedet for onlinehandel, som selskabet de seneste år har været en smule tøvende over for.

“Som dansk virksomhed er vi i Dansk Supermarked optaget af at være med til at opbygge den hjemlige e-handel,” siger Dansk Supermarkeds administrerende direktør Per Bank i en pressemeddelelse, som butikskæden har udsendt om handlen.

“Købet af wupti.com understreger vores ambition om at tilbageerobre noget af den omsætning, der i dag forsvinder ud af landet til udenlandske netbutikker.”

Wupti.com blev dannet for ni år siden af to aarhusianere Torben Mouritsen og Claus Kristensen. Det krævede imidlertid en del kapital at opbygge en onlinehandelsplatform, og de to stiftere solgte kort tid efter virksomheden til energiselskabet NRGi.

Energiselskabet blev kritiseret en del for at gå ind i onlinehandel, selv om wupti.com handlede med strømbrugende apparater. Kritikken voksede, da NRGi i forbindelse med udlodning af penge til andelshaverne udsendte en del af pengene som en check på 300 kroner til handel på Wupti.com.

I 2008 solgte NRGi halvdelen af aktierne i Wupti.com til odensevirksomheden 3C Retail, der blandt andet også ejer L’easy og butikskæden Inspiration. Siden blev 3C Retail hovedaktionær virksomheden.

Parterne ønsker ikke at oplyse den pris, som Wupti.com er handlet til. Den endelige handel er betinget af godkendelse af konkurrencemyndighederne.

Niels Thorberg blev i 2014 vurderet af Berlingskes Nyhedsmagasin til at være god for 4,6 mia. kr., hvilket gør ham til den rigeste fynbo og den 15. rigeste dansker.