
Regeringen, SF, Enhedslisten og Dansk folkeparti indgår i dag torsdag en aftale om, at staten øger sit bidrag til letbanen i Aarhus, erfarer Aarhusidag.dk.
De 330 mio. kr., der er behov for fra staten, skaffes bl.a. ved at bruge 100 mio. kroner, der i forvejen var afsat som en form for buffer i projektet samt ved at tilføre 230 mio. ekstra kroner.
Samtidig betyder det, at staten trækker sig ud af det anlægsselskab, som er dannet i fællesskab med Aarhus Kommune og Region Midtjylland, fortæller folektingsmedlem for Enhedslisten Henning Hyllested til stiften.dk.
Det betyder, at eventuelle fremtidige overskridelse i forbindelse med byggeriet af første etape må man finde pengene til i kommunen eller Region Midtjylland.
Yderligere detaljer i aftalen bliver offentliggjort senere torsdag.
For kort tid siden kom det frem, at der mangler omkring 700 millioner kroner for at første etape med bygning af en ny bane på Randersvej over Lisbjerg til Lystrup kan gøres færdig. Oprindeligt var der afsat 2,4 mia. kroner til projektet, men en stor licitation fornylig viste at beløbet langt fra var stort nok.
Staten bevilgede penge til letbanen i 2010. Det skete i et trafikforlig mellem den daværende regering, Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne, Radikale Venstre og SF.
Enhedslisten sagde ja
Venstre og de konservative partier ønskede før pinse ikke at være med til at skaffe omkring 330 mio. kroner – statens andel af det manglende beløb – ekstra til letbanen i Aarhus, og transportminister Mogens Heunicke (S) oplyste, at han derfor ville forsøge at lave en aftale med Enhedslisten, der ikke var med i det oprindelige forlig.
Henning Hyllested fra Enhedslisten kvitterede straks på opfordringen og lovede pinselørdag i TV2 Østjylland at være med til at finde pengene, og partierne er efter et par mødet i stand til at præsentere en aftale torsdag formiddag.
Aarhus kommune skal finde et tilsvarende beløb til projektet. Det er der endnu ikke lavet nogen aftale om på rådhuset i Aarhus, men rådmand for miljø og teknik Kristian Würtz (S) har foreslået at udskyde en aftalt aftrapning af dækningsafgiften, der er en lokal skat på erhvervsejendomme, med to tre år. På den måde får kommunen ekstra penge i kassen, som kan bruges på letbanens første etape.
Derudover skal Region Midtjyllands også finde et beløb til projektet på omkring 42 mio. kroner.